20 اردیبهشت
  • 0 نظر

روغن ماشین برای موتور؟!

روغن موتورها نقش بسیار مهمی در انواع موتورهای خودروهای بنزینی، دیزلی و انجین موتور سیکلت ها دارند. استفاده از روغن موتور برای موتور هر وسیله نقلیه ای ضروری است.

در این میان شاید برای شما هم سوال شده باشد که چرا باید هزینه ای که معادل چند لیتر روغن موتور خودرو را برای 1 لیتر روغن موتور مخصوص موتورسیکلتی بکنیم که گران روی مشابه روغن موتور ماشین هم دارد؟ چرا از روغن ماشین برای موتور استفاده نکنیم؟

در واقع اگر سلامت انجین موتورسیکلت شما برای شما اهمیت ندارد شما می توانید از روغن موتور ماشین هم برای روانکاری انجین موتورسیکلت استفاده کنید. در سال های اخیر بسیاری از شرکت های داخلی موتورسیکلت سازی هم اقدام به تولید و ارائه روغن های مخصوص موتورسیکلت در ظرف های 1 لیتری کرده اند تا این پیام رو به صورت واضح تر به مصرف کننده برسانند که باید از روغن مخصوص استفاده نمایند. در ادامه تفاوت های روغن موتورسیکلت و خودرو و دلایلی که باید از روغن موتورسیکلت استفاده نمایید، شرح داده می شود.

 

تفاوت روغن موتور خودرو و موتورسیکلت

وظیفه اصلی هر دو روانکاری، جلوگیری از اصطکاک، خوردگی و ساییدگی قطعات است. علاوه بر تمام این موارد روغن موتور نقش مهمی در پاک کنندگی و تمیز کنندگی رسوبات و آلاینده های قطعات هم دارد.

اما روغن موتور خودرو از افزودنی های مخصوصی تشکیل شده است که موجب می شود تا حرارت ناشی از فعالیت قطعات خودرو خنثی شود و به سایر قطعات آسیب نرسد. معمولا گرانروی و ویسکوزیته روغن موتورها با یکدیگر متفاوت است و همین موضوع در سطح کیفی روغن تاثیر می گذارد.

در مقابل موتور سیکلت ها از سیستم ساده تری در مقایسه با موتور خودروها برخوردارند. همین موضوع باعث شده تا روغن موتور سیکلت نیز از افزودنی های ساده تری برخوردار باشد. در موتورسیکلت های با سیستم کلاچ تر، این موضوع اهمیت بالاتری دارد، چراکه روغن موتور خودرومی تواند باعث اختلال و فرسایش زودتر سیستم کلاچ این موتورها شود..

همانطور که میزان گرانروی و ویسکوزیته روغن در خودرو بسیار اهمیت دارد، در موتور سیکلت نیز این موضوع صدق می کند. شما باید با توجه به شرایط آب و هوایی محل زندگی تان از روغن موتور مناسب برای موتور سیکلت خود استفاده کنید. اطلاعات کامل در خصوص انتخاب روغن مناسب محصولتان معمولا توسط کمپانی عرضه کننده و دفترچه آن ارائه شده است.

 

روغن موتور خودرو استفاده کنیم؟

همانطور که تفاوت های این دو روغن شرح داده شد اکنون می دانید استفاده از روغن موتور خودرو برای موتورسیکلت عواقبی مثل فرسایش زودهنگام سیستم کلاچ و کاهش طول عمر قطعات را بدلیل افزودنی های متفاوت روغن موتور خودرو دارد، بنابراین توصیه می گردد هرگز از روغن موتور خودرو برای موتورسیکلتتان استفاده نکنید!

 

برچسب های مرتبط

اشتراک اجتماعی

ارسال نظر