20 اسفند
  • 0 نظر

برادر کوچکتر بلنتا زد!

در جریان نمایشگاه شهر آفتاب سال ۱۴۰۳، همتاز از محصولی رونمایی کرد که شباهت زیادی به پرچم‌دار این شرکت، یعنی بلنتا زد جفت‌سیلندر، داشت اما نسخه‌ای سبک‌تر و کوچک‌تر از آن محسوب می‌شود. بلنتا R225 از یک انجین تک‌سیلندر ۲۲۳ سی‌سی بهره می‌برد که برخلاف گمانه‌زنی‌های اولیه، عملکرد متفاوتی از خود نشان داده است. بیایید نگاهی به این تازه‌وارد داشته باشیم.

 

مشخصات فنی

در نتیجه تغییرات فنی، بلنتا R225 یک سیلندر و تقریباً ۳۰ سی‌سی از حجم انجین خود را از دست داده و اکنون به‌عنوان یک نیکد تک‌سیلندر شناخته می‌شود. این تغییر موجب کاهش ۱۰ کیلوواتی قدرت موتور شده و حالا توان آن به ۱۲ کیلووات و گشتاور آن به ۱۷ نیوتن‌متر رسیده است. این مدل همچنان از سیستم کلاچ چندصفحه‌ای غوطه‌ور در روغن و گیربکس ۶ سرعته دستی بهره می‌برد.

اگرچه اعداد و ارقام شاید چندان چشمگیر به نظر نرسند، اما نباید فریب آن‌ها را خورد! بلنتا R225 در مقایسه با برادر بزرگ‌ترش ۳۰ کیلوگرم سبک‌تر شده و ابعاد کوچک‌تری نیز دارد، که همین امر موجب جبران کاهش قدرت آن شده و باعث شده است در رایدهای شهری و شتاب‌گیری، عملکردی نزدیک به مدل بلنتا زد داشته باشد.

یکی از تغییرات مهم این مدل، جایگزینی سیستم خنک‌کننده آب‌خنک با رادیاتور روغن است، سیستمی که در برخی از مدل‌های نیکد برندهای معتبر اتریشی و ژاپنی نیز دیده می‌شود.

 

طراحی ظاهری

تشخیص تفاوت بین بلنتا R225 و بلنتا زد از فاصله دور کمی دشوار است، اما با دقت در رنگ‌های جدیدی که برای این مدل ارائه شده، می‌توان تفاوت را حس کرد. این محصول در سه ترکیب رنگی نارنجی-مشکی، فسفری-مشکی و تمام‌مشکی عرضه می‌شود.

در نمای جلو، چراغ گوزن‌شکل معروف بلنتا زد همچنان حضور دارد، اما در نمای جانبی، تغییراتی در زاویه فلاپ‌ها و استیکرهای آن ایجاد شده که طراحی جذاب‌تری به ارمغان آورده است. زین نیز دستخوش تغییراتی شده، اما بیشترین تفاوت در فلاپ‌های عقب و طراحی بخش پشتی موتورسیکلت دیده می‌شود.

از تغییرات مثبت این مدل، بهبود موقعیت قرارگیری اسپایدر زیرین و رنگ‌آمیزی آن است که باعث کاهش آسیب‌پذیری این قطعه شده است. این مشکل در بلنتا زد یکی از دغدغه‌های اصلی خریداران بود. همچنین طراحی جدید زین و ایجاد حفره‌هایی در قسمت عقب، موجب بهبود آیرودینامیک شده که تأثیر مثبتی بر هندلینگ دارد. اگزوز این مدل نیز به یک طراحی مینیمال و کربنی تغییر یافته که جذابیت بصری موتورسیکلت را افزایش داده است.

 

سواری و هندلینگ

یکی از مشخصه‌های اصلی موتورسیکلت‌های نیکد، هندلینگ عالی و چابکی آن‌هاست. بلنتا زد همیشه به دلیل عملکرد خوب خود در این زمینه، به‌ویژه در مقایسه با رقیب اصلی‌اش یعنی بنللی ۳۰۰، مورد تحسین قرار گرفته است.

در بلنتا R225، با توجه به طراحی بهبودیافته، وزن کمتر و ابعاد کوچک‌تر، شاهد آیرودینامیک بهتر و هندلینگ قوی‌تری هستیم. موقعیت قرارگیری راکب و طراحی زین به گونه‌ای است که تسلط بیشتری به موتورسیکلت می‌دهد و عبور از پیچ‌های تند و مسیرهای باریک شهری را آسان‌تر می‌کند. همچنین به دلیل وزن کمتر، این مدل گزینه‌ای مناسب‌تر برای افراد سبک‌وزن محسوب می‌شود.

 

سیستم ترمز

این مدل برخلاف برادر بزرگ‌تر خود که دارای سیستم ترمز جفت‌دیسک بود، تنها از یک دیسک در چرخ جلو و یک دیسک در چرخ عقب بهره می‌برد که عملکرد قابل قبولی دارد اما درخشان نیست. نکته‌ای که ممکن است برخی را ناامید کند، عدم وجود سیستم ABS است، بنابراین در شرایط اضطراری، کنترل موتورسیکلت کاملاً به مهارت راکب وابسته خواهد بود.

 

نتیجه‌گیری

در بازار موتورسیکلت‌های نیکد تک‌سیلندر، بلنتا R225 گزینه‌ای قابل‌توجه است. با توجه به قیمت، ویژگی‌های فنی و بهبودهای انجام‌شده، ارزش در نظر گرفتن بالایی دارد و می‌تواند انتخاب مناسبی برای علاقه‌مندان به موتورسیکلت‌های سبک و چابک باشد.
 

برچسب های مرتبط

اشتراک اجتماعی

ارسال نظر