قوی ترین ریس دوسیلندر چینی!
در سالهای اخیر، بازار موتورسیکلتهای ریس در ایران با خلأ محصولاتی در این دسته مواجه بود. نیروموتور محصولات یاماها را داشت، نیکران موتور از محصولات سی اف استفاده میکرد، کویر موتور انواع مدلهای کاوازاکی، کیوجی و کی تی ام را ارائه میداد و حالا همتاز موتور با معرفی محصول جدید خود به نام "وینتو"، وارد بازار موتورسیکلتهای ریس شده است.
این محصول در جریان نمایشگاه شهرآفتاب سال ۱۴۰۲ رونمایی شد و به عنوان قویترین موتور دو سیلندر ریس چینی شناخته میشود. چند ماه بعد، در سال ۱۴۰۳، این موتور با قیمت کمتر از نیم میلیارد تومان در نمایندگیهای همتازموتور عرضه شد. در این مقاله به بررسی این موتور پرداختهایم.
طراحی ظاهری
یکی از مهمترین فاکتورها برای ارزیابی موتورسیکلتهای ریس، طراحی آنها پس از قابلیتهای فنی است. زبان طراحی این محصول که وینتو آن را "نسل زد" نامگذاری کرده، به طور خاص برای جذب مخاطبان جوان و نسل جدید هدفگذاری شده است. شعار "طراحی شده برای پیست و تابو شکنی" نیز به همین منظور است.
در طراحی این موتور، ترکیبی از پختگی طراحیهای شرکتهای بزرگ و خلاقیتهای خاص شرکتهای فرعی دیده میشود. جلوهی ظاهری موتورسیکلت با طراحی خشن و جذاب جلو، نسبت به رقبا، چشمگیرتر است. همچنین طراحی بغل با وجود بالههایی که روی آن قرار دارد، به جذابیت محصول افزوده است، هرچند که به دلیل شکننده بودن، ممکن است نقطه ضعفی محسوب شود.
فلاپهای بغل و طراحی استیکرها، همراه با ترکیب رنگهای جذاب، هماهنگی خوبی دارند و ظاهری خاص به موتور میدهند. اما در قسمت عقب، طراحی چراغ ترمز لوزی شکل توخالی، کمی با بقیه بخشها تفاوت دارد. این طراحی بیشتر به یاد طراحی پنکههای بدون پره گرانقیمت میافتد که در سالهای گذشته مد شده بود.

مشخصات فنی
وینتو GP250به عنوان "قویترین موتور دو سیلندر ریس چینی" معرفی شده است. این موتور از یک انجین دو سیلندر با ۲۵۰ سی سی ظرفیت، ۸ سوپاپه و سیستم خنککننده آب بهره میبرد. حداکثر قدرت موتور ۲۳.۵ کیلووات و گشتاور آن ۲۱.۸ نیوتن متر است. سیستم سوخترسانی آن Bosch است و با گیربکس شش سرعته و کلاچ چندصفحهای غوطهور در روغن همراه است.
طبق گفتهی سازنده، شتاب صفر تا صد این موتور ۶ ثانیه است و حداکثر سرعت آن به ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت میرسد که در این رنج قیمت، اعداد قابل توجهی به شمار میآید.
سواری و هندلینگ
در این بخش، منظور از سواری، ثبات و هندلینگ موتور در جاده است. با توجه به اینکه موتورسیکلتهای ریس عمدتاً برای پیست طراحی میشوند، بررسی نرم بودن سواری آنها چندان کاربردی نیست.
وینتو در هندلینگ عملکرد خوبی از خود نشان میدهد. وزن بهخوبی توزیع شده و طراحی آیرودینامیک آن نسبت به رقبا بهتر است. موقعیت قرارگیری راننده نیز موجب بهبود هندلینگ میشود. البته این موتور فاقد سیستم ESP است و نباید انتظاراتی که از برندهای ژاپنی دارید را از وینتو داشته باشید. برای استفاده حرفهایتر، توصیه میشود از لاستیکهای فابریک استفاده نکنید.
سیستم ترمز
همونقدر که شتاب گیری در یک محصول ریس از اهمیت بالایی برخوردار است، به صفر رساندن این شتاب هم پر اهمیت است! در چرخ جلو با وجود دو کالیپر ترمز بزرگ و تک کالیپر در دیسک عقب و بهره گیری از سیستم ABS دو کاناله، این اطمینان خاطر به راکب داده شده که در موقعبت های اضطراری، وینتو در مسافت کم و بدون لغزش توقف می کند.
امکانات و آپشن ها
در بخش امکانات، این موتور از یک صفحه نمایش TFT مات ۵ اینچی بهره میبرد که حتی در نور مستقیم خورشید هم قابل خواندن است. این صفحه نمایش، اطلاعات کامپیوتر سفر را نمایش میدهد و امکان اتصال به گوشی و نمایش تماسهای ورودی را نیز دارد. همچنین یک پورت USB برای شارژ تلفن همراه تعبیه شده است.
نتیجه گیری؟
با توجه به قیمت مناسب (کمتر از نیم میلیارد تومان در زمان نگارش این مقاله) و امکانات خوب، وینتو GP250 گزینهای مناسب برای کسانی است که به دنبال یک موتور ریس صفر کیلومتر با گارانتی و شرایط فروش اقساطی هستند.
ارسال نظر